DevOps

التيرافورم: سر إدارة البنية التحتية بكود وبأقل مجهود

في الوقت اللي التكنولوجيا بتتقدم بسرعة البرق، بقت الشركات بتعتمد على أدوات معينة علشان تبني وتدير البنية التحتية بتاعتها بشكل أسرع وأسهل. من أهم الأدوات دي “التيرافورم”. طيب إيه هو التيرافورم؟ وليه هو عامل ضجة كبيرة في مجال البنية التحتية كود (Infrastructure as Code)؟

تعريف التيرافورم

التيرافورم هو أداة مفتوحة المصدر من شركة HashiCorp، وبيستخدمها المطورين ومسؤولي النظام عشان يقدروا يديروا موارد البنية التحتية بتاعتهم بشكل مؤتمت، يعني بدل ما يضبطوا كل حاجة يدوي، التيرافورم بيسهل عليهم الشغلانة دي وبيخليهم يعملوا كل حاجة كود.

الكلمة المفتاحية: “إدارة البنية التحتية كود”

التيرافورم بيخليك تكتب ملف تكوين (configuration file) بتحدد فيه شكل البنية التحتية اللي انت عاوزها، والتيرافورم بيروح ينفذ كل ده تلقائي. يعني تقدر تنشئ سيرفرات، شبكات، قواعد بيانات، وتضبط كل حاجة بنقرة زر.

ليه التيرافورم مهم؟

  1. التوفير في الوقت والمجهود
    بدل ما تععد تضبط كل حاجة يدوي بايدك، تقدر تكتب كود مرة واحدة بس، والتيرافورم هو اللي يدير الباقي. ده بيوفر وقت كبير وبيقلل نسبة الأخطاء البشرية.
  2. التوافق مع أكتر من مزود خدمة
    واحدة من أهم ميزات التيرافورم إنه بيشتغل مع أكتر من مزود خدمة زي AWS، Azure، وGoogle Cloud. يعني لو عندك بنية تحتية علي AWS او Azure او غيرهم ، التيرافورم بيساعدك تديرهم كلهم من مكان واحد.
  3. التوثيق والأتمتة
    التيرافورم بيخليك تحتفظ بكل التعديلات اللي بتحصل على البنية التحتية بتاعتك بشكل موثق ممكن علي Version Control، يعني لو حد عمل تعديل تقدر ترجع وتعرف مين عمل إيه. وكمان الأداة دي بتسهل الأتمتة، يعني أي تعديل بتعمله تقدر تنفذه تلقائي من غير تدخل يدوي.

إزاي تبدأ مع التيرافورم؟

لو لسه مبتدئ في التيرافورم، أول خطوة هي تحميل الأداة من الموقع الرسمي وتعلم الأساسيات بتاعتها. فيه دروس كتير على الإنترنت ممكن تساعدك تبدأ وتتعلم إزاي تكتب ملفات التكوين، وتدير مواردك.

من الأفضل تبدأ بحاجة بسيطة زي إنشاء سيرفر على AWS أو Azure، وبعد كده تبدأ توسع وتدير مشاريع أكبر.

الخلاصة

التيرافورم بقى أداة أساسية لأي حد شغال في البنية التحتية أو DevOps، لأنها بتسهل إدارة الموارد بشكل كبير، وبتدعم أكتر من سحابة، وكمان بتوفر توثيق ممتاز لكل حاجة بتعملها. لو لسه ما جربتش التيرافورم، دلوقتي الوقت المناسب علشان تبدأ.

الدورة الشاملة لتعلم الدوت نت

Mohamed A Assem

مرحبا .. انا محمد علاء عاصـــم - اعمل في مجال التقنية منذ اكثر من 11 عام بدأت في مجال تكنولوجيا المعلومات من الصفر واكتسبت العديد من المهارات في بناء الشبكات والسيرفرات والبنية التحتية كما تعلمت البرمجة بسبب شغفي بها وقمت بعمل اول مشروع لي كاملا عام 2015 ومن بعدها عملت مع شركات وعملت كفريلانسر و اصبح لدي العديد من الاعمال البرمجية في مجال الدوت نت واسعي من خلال هذا الموقع لأثراء المحتوي العربي في مجالات التقنية المختلفة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى